Pierwszym etapem w toku czynności rzeczoznawcy majątkowego jest dokładne ustalenie stanu wycenianej nieruchomości. Wnikliwa analiza dokumentów pochodzących m.in. z rejestru ksiąg wieczystych, rejestru ewidencji gruntów i budynków oraz dokumentacji technicznej dotyczącej budynku w którym usytuowane jest mieszkanie pozwala na precyzyjne określenie przedmiotu i zakresu wyceny. Cel wyceny jest natomiast ustalany w porozumieniu ze Zleceniodawcą.
Następnym elementem w toku czynności rzeczoznawcy majątkowego są oględziny nieruchomości, w ramach których ocenie podlega stan zagospodarowania działki na której posadowiony jest budynek, stan techniczno-użytkowy i standard wykończenia budynku i mieszkania oraz stan otoczenia, dostęp do obiektów infrastruktury technicznej i infrastruktury społecznej.
Podczas oględzin rzeczoznawca majątkowy dokonuje weryfikacji informacji uzyskanych z dokumentów ze stanem rzeczywistym. Dopiero w kolejnym kroku, mając na względzie przedmiot i cel wyceny oraz dostępne dane rynkowe rolą rzeczoznawcy majątkowego jest ustalenie rodzaju określanej wartości i sposobu wyceny.
W tym miejscu analizie poddaje się w większości przypadków rynek obrotu mieszkaniami podobnymi do wycenianego. Na podstawie cech różnicujących te nieruchomości oraz lokalnych uwarunkowań rynkowych i specjalistycznej wiedzy wyceniającego oszacowaniu podlega wartość rynkowa mieszkania.
rzeczoznawcę majątkowego
• Egzemplarz dokumentu w formie papierowej oraz na życzenie Zleceniodawcy wersja elektroniczna w formacie pliku pdf (skanu wykonanego z oryginalnego operatu szacunkowego, podpisanego i ostemplowanego przez rzeczoznawcę majątkowego).
Ostateczna cena i termin usługi ustalane są indywidualnie ze Zleceniodawcą po zapoznaniu się z przekazanymi przez niego dokumentami i ustaleniu celu wyceny. Cena usługi nie ma związku z wartością nieruchomości i uzależniona jest od rzeczywistej pracochłonności wyceny.
• Sytuacja prawna nieruchomości i dostępność niezbędnej dokumentacji
• Zakres wyceny (mieszkanie wykończone, mieszkanie w stanie deweloperskim, mieszkanie w stanie deweloperskim z kosztorysem na wykończenie)
• Konieczność przygotowania dodatkowych analiz, wymaganych m.in. przez banki
- umowa deweloperska, umowa rezerwacyjna lub umowa przedwstępna sprzedaży mieszkania
- pozwolenie na budowę lub pozwolenie na użytkowanie (jeśli budynek został oddany do użytkowania)
- numer księgi wieczystej nieruchomości gruntowej na której realizowana jest inwestycja
- wypis z rejestru gruntów oraz wyrys z mapy ewidencyjnej lub kopia mapy ewidencyjnej dla działek gruntu na których realizowana jest inwestycja
- rzut kondygnacji mieszkania z powierzchniami użytkowymi pomieszczeń
- prospekt informacyjny dot. opisu konstrukcji oraz standardu wykończenia budynku i mieszkania
- kosztorys prac wykończeniowych (jeśli dotyczy)
- inne – w zależności od celu wyceny Rzeczoznawca Majątkowy może prosić o dodatkowe dokumenty niezbędne do sporządzenia operatu szacunkowego
- umowa przedwstępna kupna-sprzedaży mieszkania (jeśli dotyczy)
- numer księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości lokalowej
- dokument poświadczający tytuł prawny do nieruchomości (np. umowa kupna-sprzedaży, umowa darowizny, akt poświadczenia dziedziczenia, postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku, jeśli dotyczy)
- wypis z rejestru gruntów i kopia mapy ewidencyjnej dla działek gruntu na których posadowiony jest budynek z wycenianym mieszkaniem
- wypis z rejestru lokali
- kosztorys prac remontowych (jeśli dotyczy)
- inne – w zależności od celu wyceny Rzeczoznawca Majątkowy może prosić o dodatkowe dokumenty niezbędne do sporządzenia operatu szacunkowego
- umowa przedwstępna kupna-sprzedaży mieszkania (jeśli dotyczy)
- numer księgi wieczystej prowadzonej dla spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu (jeśli została założona)
- zaświadczenie właściwej spółdzielni mieszkaniowej zawierające informację dot. oznaczenia lokalu i osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu (w przypadku braku księgi wieczystej)
- dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu (np. umowa kupna-sprzedaży, umowa darowizny, akt poświadczenia dziedziczenia, postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku, jeśli dotyczy)
- numer księgi wieczystej nieruchomości gruntowej (w przypadku braku księgi wieczystej dla spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu)
- kosztorys prac remontowych (jeśli dotyczy)
- wypis z rejestru gruntów i kopia mapy ewidencyjnej dla działek gruntu na których posadowiony jest budynek z wycenianym lokalem
- inne – w zależności od celu wyceny Rzeczoznawca Majątkowy może prosić o dodatkowe dokumenty niezbędne do sporządzenia operatu szacunkowego