Pierwszym etapem w toku czynności rzeczoznawcy majątkowego jest dokładne ustalenie stanu wycenianych nieruchomości. Wnikliwa analiza dokumentów pochodzących m.in. z rejestru ksiąg wieczystych, rejestru ewidencji gruntów i budynków oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i decyzji o warunkach zabudowy pozwala na precyzyjne określenie przedmiotu i zakresu wyceny. Cel wyceny jest natomiast ustalany w porozumieniu ze Zleceniodawcą.
Następnym elementem w toku czynności rzeczoznawcy majątkowego są oględziny nieruchomości, w ramach których ocenie podlega stan zagospodarowania działek wchodzących w skład gospodarstwa, stan techniczno-użytkowy zabudowy, dostęp do infrastruktury technicznej i społecznej oraz stan otoczenia, w tym stopień zurbanizowania sąsiedztwa.
Podczas oględzin rzeczoznawca majątkowy dokonuje weryfikacji informacji uzyskanych z dokumentów ze stanem rzeczywistym. Dopiero w kolejnym kroku, mając na względzie przedmiot i cel wyceny oraz dostępne dane rynkowe rolą rzeczoznawcy majątkowego jest ustalenie rodzaju określanej wartości i sposobu wyceny. W tym miejscu analizie poddaje się w większości przypadków rynek obrotu nieruchomościami podobnymi do wycenianej. Na podstawie cech różnicujących te nieruchomości oraz lokalnych uwarunkowań rynkowych i specjalistycznej wiedzy wyceniającego oszacowaniu podlega wartość rynkowa nieruchomości.
rzeczoznawcę majątkowego
• Egzemplarz dokumentu w formie papierowej oraz na życzenie Zleceniodawcy wersja elektroniczną w formacie pliku pdf (skanu wykonanego z oryginalnego operatu szacunkowego, podpisanego i ostemplowanego przez rzeczoznawcę majątkowego).
Ostateczna cena i termin usługi ustalane są indywidualnie ze Zleceniodawcą po zapoznaniu się z przekazanymi przez niego dokumentami i ustaleniu celu wyceny. Cena usługi nie ma związku z wartością nieruchomości i uzależniona jest od rzeczywistej pracochłonności wyceny.
• Sytuacja prawna nieruchomości i dostępność niezbędnej dokumentacji
• Zakres wyceny (rodzaj i liczba nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego)
• Konieczność przygotowania dodatkowych analiz, wymaganych m.in. przez banki
• Wsparcie biegłych z zakresu innych branż
- umowa przedwstępna sprzedaży nieruchomości gruntowej (jeśli dotyczy)
- numer księgi wieczystej nieruchomości (jeśli została założona)
- dokument poświadczający tytuł prawny do nieruchomości (np. umowa kupna-sprzedaży, umowa darowizny, akt poświadczenia dziedziczenia, postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku, akt własności ziemi)
- wypis z rejestru gruntów oraz wyrys z mapy ewidencyjnej lub kopia mapy ewidencyjnej dla działki gruntu na której realizowana jest inwestycja
- dokumentacja techniczna obiektów budowlanych (jeśli dotyczy)
- wypis z rejestru gruntów oraz wyrys z mapy ewidencyjnej lub kopia mapy ewidencyjnej mapa zasadnicza
- wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzja o warunkach zabudowy (jeśli dotyczy)
- decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości (jeśli dotyczy)
- inne – w zależności od celu wyceny Rzeczoznawca Majątkowy może prosić o dodatkowe dokumenty niezbędne do sporządzenia operatu szacunkowego